در روایتهای ادبی کهن از دیرباز تاریخ، شیر نمادی چند چهره بوده است. از نمادهای مثبت پهلوان تا نماد آتش، پیروزی، دلاوری وهمچنین نمادهای منفی درندگی، وحشیگری تا نمادهای دوگانه شاه و فرمانروا که هم میتواند در نقش نیک کردار و هم بدکردار باشد. در ادبیات کهن بیشتر نقش شاه یا سلطان جنگل و فرمانروای یگانه را داشته است. در نخستین متنهای نوشتاری یا سنگ کندهها هم شیر همیشه نمادی از شکوه و بزرگی و فرمانروایی بوده است. این بزرگی در ادبیات تمثیلی مانند کلیله و دمنه بیشتر در نقش شاه زورگوی جنگل خودش را نشان داده است و به گونهای نشان میدهد ادبیاتی که به دست مردم آفریده شده است، مناسبات اجتماعی را به ظرافت در خود بازتاب داده است.
روایت شیرشاه یا با نام کهنتر آن شیر و خرگوشان که افزون بر کلیله و دمنه در مثنوی مولوی هم آمده است، همیشه یکی از گیراترین داستانها برای گروههای سنی گوناگون به ویژه کودکان بوده است. در سهگانه ای که کار مشترک محمدهادی محمدی و امیر شعبانی پور است، این بار این دو به سوی بازآفرینی نوشتاری و تصویری این روایت رفتهاند. چکیده داستان چنین است: شیرشاه که در جنگل فرمانروای مطلق است، همواره جانوران را برای خوراک خود میدرد و چنان ترسی در دل این جانوران افتاده است که شب و روز بیخواباند. تا این که گروهی از این جانوران ترسیده و روحیه باخته تصمیم میگیرند که برای ادامه زندگی با ترس کمتر به نوبت بروند و خوراک شیر شوند تا این که هر روز منتظر دریده شدن ناگهانی او باشند. روایت رفتن و خوراک شیر شدن ادامه دارد تا نوبت به خرگوشان میرسد. اما میان خرگوشان، خرگوشی دانا زیربار این ستم نمیرود و میگوید باید از هوش خود بهره ببریم و به این ستمگری پایان ببخشیم. در نهایت با تدبیر خرگوش دانا شیر فریب میخورد و برای نبرد با شیری دیگر که در حقیقت تصویر خود همان شیر است در آب چاه، خود را در چاه سرنگون میکند و آزادی به جنگل برمی گردد.
خرید کتاب شیرشاه
روایت بازآفرینی شیرشاه
بازآفرینی شیرشاه آخرین اثر از سهگانهای است که نویسنده و تصویرگر این کتاب آن را به فرجام رساندند. در این بازآفرینیها آن چیزی که برای نویسنده مهم آمده، پیدا کردن یک زبان ویژه بوده است. زبانی که بتواند آثاری که بن مایههای کهن دارند، اما زبانشان از سوی مخاطبان امروزی قابل فهم نیست یا جذابیت لازم را ندارد به گونهای برگرداند که ضمن شکوه کهن بودن این آثار در جان خوانندگان نوجوان و کودک بنشیند. بنابراین ساده کردن زبان شاید پیش پاافتادهترین کاری باشد که یک بازآفرین میتواند انجام دهد. برای بازآفرینی چنین آثاری نیاز به یک الگوی زبانی است که درخشش بن مایههای آن را در برابر چشم مخاطبان بیاورد. کاری که باید در تصویرگریهای آن نیز انجام داد.
امیر شعبانی درباره تصویرگری این آثار میگوید:«تمرکز اصلی من در این مجموعه، مطالعه روی هنر اصیل خودمان و کشف این ویژگیها بوده است. از مطالعه روی دست بافتهها گرفته تا مکاتب مختلف در نگارگری و هنر سنتی هندوستان و همچنین نگاهی به تصاویر هنرمندان بین المللی و با تجربهای که شاخصههای فرهنگی و جغرافیایی خود را در تصاویر و کتابهایشان به نمایش میگذارند. هم چنین بیشترین توجه من در طراحی عناصر از شخصیتهای اصلی گرفته تا موارد دیگر در این مجموعه به تغییر در جنس خط، طراحی و حرکت دادن به خطوط به تناسب شرایط و وضعیت قرارگیری شخصیتها بوده است. البته این مورد در گفتوگوهای متعدد با مدیر هنری انتشارات شکل ایده آل خود را بدست آورد. در کتاب شیرشاه که بر خلاف دو کتاب پیشین تمامی با دست تصویرگری شده است، نشان دادن احساسات چهره و حرکات شخصیتهای اصلی خیلی بیشتر از دیگر کتابهای من بوده است.»
نحوه خرید کتاب شیر شاه
کتاب شیرشاه روایتی دیگر از متن کهن کلیله و دمنه و مثنوی مولوی سومین کار مشترک محمدهادی محمدی و امیر شعبانی پور است. برای خرید این کتاب میتوانید از دو طریق فروشگاه آنلاین کتاب کودک هدهد و همچنین از طریق تماس با کارشناسان فروش سایت هدهد سفارش خود را تلفنی ثبت کنید.
افزودن دیدگاه جدید