روزشمار ترویج خواندن مهر ماه

در این صفحه می توانید اطلاعاتی از لیست کتاب ها، مقالات، خبرهای مرتبط با روزشمار ترویج خواندن مهر ماه را مشاهده کنید.

زیر دسته بندی ها
24 مهرماه برابر با ۱۵ اکتبر «روز بین‌المللی عصای سفید» است. روز بین‌المللی عصای سفید، روز گرامی‌داشت حرکت نابینایان از وابستگی به مشارکت و حضور فعال در جامعه است. عصای سفید نماد آزادی، استقلال و اعتماد‌به‌نفس است. نابینایان با کمک عصای سفید می‌توانند به تنهایی رفت‌وآمد کرده و کارهای روزانه‌ی خودشان را انجام دهند. عصای سفید همچنین نماد «نابینایی و استقلال» است؛ فرد نابینایی که با عصای سفیدش راه می‌رود، نشان می‌دهد که نابینایی موجب وابستگی او به دیگران نمی‌شود. کتابک روز بین‌المللی عصای سفید، روز استقلال نابینایان را به کودکان نابینا تبریک می‌گوید.
چهارشنبه, ۲۳ مهر
۱۱ اکتبر برابر با ۱۹ مهرماه روز جهانی دختربچه‌ها‏ نامگذاری شده است. از اهداف برگزاری این روز نشان دادن نیازهای دختران، توانمندسازی و تحقق حقوق دختران در جامعه است. دختران بسیاری در دنیا وجود دارند که دارای توانایی‌های منحصر به فرد بوده ولی متاسفانه از دسترسی به آموزش و یا حق تحصیل بازمانده‌اند. سرمایه‌گذاری در جهت پیشرفت دختران، اثری نیرومند در ساخته شدن جهانی بهتر در سال‌های آتی دارد.
شنبه, ۱۹ مهر
چند سالی است که روز 16 مهرماه «روز ملی کودک و محیط زیست» نام‌گذاری شده است. زمین ما امروز نیاز به کمک دارد و ایجاد فضایی برای شناخت و درک حساسیت خطراتی که محیط زیست را تهدید می‌کند، برای کودکان و نوجوانان بسیار ضروری است. آن‌ها می‌توانند بهترین سفیران برای هشیارسازی خانواده‌ها در قبال محیط زیست باشند. 
چهارشنبه, ۱۶ مهر
«روز ملی کودک» که باید یکی از ساده ترین و گویاترین روزها برای همبستگی جهانی کودکان و درک آن‌ها از خویشتن باشد،‌ از بد حادثه به یکی از پیچیده‌ترین و مبهم‌ترین روزهای جهانی تبدیل شده است. این روز که در هرجا و هر بخشی از جهان به گونه‌ای اختصاصی و در روزی گاه ملی جشن گرفته می‌شود، مفهوم جهانی بودن این روز را به پرسش می‌گیرد و آن را با ابهام زیادی روبه رو می‌کند.
چهارشنبه, ۱۶ مهر
سال‌هاست که به پیشنهاد سازمان جهانی یونسکو روز ۵ اکتبر (معادل با ۱۳ مهرماه) به عنوان روز جهانی معلم نام‌گذاری شده است. با وجود این، کشورهای گوناگون بنا به دلایل ملی و میهنی خود، هریک روزی خاص را در تقویم‌شان برای بزرگداشت این مقام در نظر گرفته‌اند. در ادامه، تقویم کشورهای گوناگون را ورق می‌زنیم تا با دلیل این نام‌گذاری‌ها بیشتر آشنا شویم:
یکشنبه, ۱۳ مهر
هدف نام‌گذاری «روز جهانی حقوق جانوران»، یادآوری قربانی شدن بی‌رحمانه‌ی جانوران، افزایش شناخت حقوق آن‌ها و کوشش برای رعایت حقوق جانوران در همه‌ی کشورهای جهان است. حامیان حقوق جانوران در هر سال با برگزاری مراسم بسیار، اعتراضشان را نسبت به زیر پا گذاشتن حقوق جانوران و کشتار بی‌رحمانه و بهره‌کِشی از آن‌ها اعلام می‌کنند.
شنبه, ۱۲ مهر
11 ام مهرماه  روز جهانی مبارزه با قلدری است. ایده ضدقلدری از دیوید شپرد و تراویس پرایس در کانادا گرفته شد. در سال 2007، این دو برای نشان دادن حمایت خود از جادرین کوتا، پنجاه پیراهن صورتی خریدند و بین دیگران توزیع کردند. جادرین کوتا دانش آموزی بود که در روز اول مدرسه به دلیل پوشیدن پیراهن صورتی مورد آزار و اذیت قرار گرفت. از آن زمان، مردم پیراهن‌های صورتی، بنفش یا آبی می‌پوشند تا در برابر قلدری بایستند. قلدری به معنی آزار عمدی فیزیکی، کلامی یا روانی دیگران است که می‌تواند به صورت ضربه زدن، هل دادن، لقب توهین آمیز دادن، تهدید و تمسخر دیگران برای گرفتن اجباری پول یا وسایل آن‌ها باشد. آمارها نشان می‌دهد که دانش‌آموزان بسیاری قربانی قلدری در مدرسه بوده‌اند. گستردگی اینترنت این مساله را چالش برانگیز کرده است. قلدری دیگر محدود به حیاط مدرسه نیست، امروزه مستقیماً از طریق رسانه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها به خانه‌های مردم می‌آید. روش‌هایی برای کمک به کودکان در مقابل زورگویی و قلدری دیگران وجود دارد تا به آنها کمک کرد بر این مشکل غلبه کنند و از آثار منفی آن بکاهند. حتی اگر تاکنون کودک با این مشکل مواجه نشده، می‌بایست با او صحبت کرد تا از مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری کرد.
شنبه, ۱۲ مهر
کمتر کسی است که جلال‌الدین محمد بلخی یکی از مشهورترین شاعران پارسی‌گوی را نشناسد. وی در ششم ربیع‌الاول سال 604 هجری در شهر بلخ دیده به جهان گشود و نام کامل او «محمد ابن محمد ابن حسین حسینی خطیبی بکری بلخی» بوده است. در دوران حیات، وی را به القاب «جلال‌الدین»، «خداوندگار» و «مولانا خداوندگار» نامیده‌اند. اما در قرن‌های بعد (ظاهراً از قرن ۹) القاب «مولوی»، «مولانا»، «مولوی رومی» و «ملای رومی» برای وی به کار رفته ‌است و بنا بر برخی اشعارش، تخلص او را «خاموش» و «خَموش» و «خامُش» دانسته‌اند. زبان مادری وی پارسی بوده است. او فرزند مولانا محمد بن حسین خطیبی معروف به بهاءالدین ولد و سلطان‌العلماست که از بزرگان صوفیه و مردی عارف بوده است. او پس از فوت پدرش بهاء‌الدین ولد راه پدر را ادامه داد و به هدایت و ارشاد مردم عمر خود را سپری کرد. مولوی در هجده سالگی با گوهر خاتون دختر خواجه لالای سمرقندی ازدواج کرد که حاصل این ازدواج سه پسر و یک دختر بود. مولانا در عین حالی که مردم را تربیت می‌کرد از تربیت خود نیز غافل نبود تا جایی که به شاگردی محقق ترمذی درآمد. سپس در شهر حلب علم فقه را از کمال‌الدین عدیم فرا گرفت و پس از مدتی که به شهر دمشق رفت از دیدار با محی‌الدین عربی، عارف و متفکر زمانش نیز کمال استفاده‌ را برد و از آنجا عازم شهر قونیه شد و بنا به درخواست سید برهان‌الدین، طریق ریاضت را در پیش گرفت. پس از مرگ محقق ترمذی، به مدت 5 سال، مدرس علوم دینی شد که نتیجه‌ی آن تربیت چهارصد شاگرد است. هرچند که مولوی در طول زندگی شصت‌وهشت ساله‌ی خود با بزرگانی همچون محقق ترمذی، شیخ عطار، کمال‌الدین عدیم و محی‌الدین عربی حشرونشرهایی داشته و از هرکدام توشه‌ای براندوخته است، هیچ‌کدام از آن‌ها مثل شمس تبریزی در زندگی‌اش تأثیرگذار نبوده‌اند. تا جایی که رابطه‌اش با او شاید از حد تعلیم‌وتعلم بسی فراتر رفته و رابطه‌ای عاشقانه گردیده است. چنانکه پس از آشنایی با شمس، خود را اسیر دست‌وپابسته‌ی شمس دیده است. پس از غیبت شمس از زندگی مولانا، وی با صلاح الدین زرکوب دمخور گردید، الفت او با این عارف ساده‌دل، سبب حسادت عده‌ای شد. پس از مرگ صلاح‌الدین، حسان‌الدین چلبی را به عنوان یار صمیمی خود برگزید. منظومه‌ی عمیق مثنوی معنوی حاصل لحظه‌هایی از هم‌صحبتی مولانا با حسام‌الدین است. علاوه بر کتاب فوق، مولانا دارای آثار منظوم و منثور دیگری نیز هست: از آن جمله می‌توان به دیوان شمس، فیه ما فیه، مکتوبات و مجالس سبعه اشاره کرد. اشعار وی در سرتاسر دنیا به زبان‌های مختلفی ترجمه شده و از محبوبیت بالایی برخوردار است. مولانا در غروب خورشید روز یکشنبه پنجم جمادی‌الاخر سال 672 هجری قمری بر اثر بیماری ناگهانی درگذشت. به پیشنهاد کشور ترکیه، سال 2007 که مقارن با هشتصدمین سال تولد این عارف بزرگ بود، سال جهانی مولانا نامیده شد. پس از آن، تصمیم بر آن شد که روز تولد مولانا را روز بزرگداشت وی بنامند که این روز معادل با ۸ مهر است.
سه شنبه, ۸ مهر
دیدن ماشین قرمزرنگ آتش‌نشانی و شنیدن صدای آژیرِ آن در خیابان برای همه‌ی ما و به‌ویژه کودکان دلهره‌آور است. اما آتش‌نشانان این افراد غیور و شجاع همان کسانی هستند که با حضور به‌موقع در محل حادثه، از بروز فاجعه‌ی بیشتر جلوگیری می‌کنند. آن‌ها از طریق خاموش کردن، کنترل یا هدایت آتش‌های ناخواسته به مقابله با آتش می‌پردازند. آتش‌نشانان امدادگران آموزش‌دیده‌ای هستند و وظیفه‌ی اصلی آن‌ها خاموش کردن آتش‌سوزی‌های خطرناکی است که جان اشخاص، اموال فردی و ملی و محیط‌زیست را تهدید می‌کند؛ همچنین نجات دادن افراد آسیب‌دیده در تصادفات شهری و جاده‌ای، ساختمان‌های فروریخته و سایر حوادث از دیگر وظایف آنان محسوب می‌شود. در سال 1379، به پیشنهاد ستاد هماهنگی امور ایمنی و آتش‌نشانی کشور و سپس تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور، روز هفتم مهرماه به عنوان روز «آتش‌نشانی و ایمنی در ایران» نام‌گذاری شد. هدف از این انتخاب زنده نگه‌ داشتن حماسه‌ و ازخودگذشتگی آتش‌نشانانی است که در چنین روزی در سال 1359، در راه دفاع از میهن، جان خود را از دست دادند. در این روز، دشمن عراقی، با حمله‌ی هوایی، پالایشگاه آبادان را هدف قرار داد. بلافاصله، آتش‌نشانانِ منطقه و شهر‌های اطراف برای مهار آتش به پالایشگاه رفتند، اما حین عملیات خاموش کردن آتش، مجدداً هواپیماهای دشمن پالایشگاه را بمباران کردند. این اتفاق منجر به شهادت تعداد زیادی از آتش‌نشانان در این روز شد. دیگر دلیل این نام‌گذاری، ترویج ایمنی و پیشگیری از حوادث در سطح کشور و ایجاد زمینه‌های مناسب برای آموزش همگانی مردم در راستای پیشگیری از بروز حوادث مختلف و حفاظت از سرمایه‌های ملی ایران است.
یکشنبه, ۶ مهر
«شل سیلور استاین» شاعر، ترانه‌سرا، آهنگ‌ساز، نوازنده، کاریکاتوریست، فیلم‌نامه‌نویس و نویسنده کتاب کودکان است. «درخت بخشنده»، «بالا رفتن»، «چراغی در زیر شیروانی» شل سیلور استاین از آثار معروف اوست که از سوی کودکان بسیاری در سراسر جهان خوانده شده است. او در برخی از کتاب‌های کودکان به‌ویژه در آثار نخستش، خود را با نام عمو شلبی معرفی کرده است. او یکی از محبوبترین نویسندگان کودک است. شعرهای سیلوراستاین شهرتی جهانی داشته و برای آشنا کردن کودکان با شعر از آثار وی استفاده می‌شود.
چهارشنبه, ۲ مهر
«روز جهانی خرگوش» در چهارمین شنبه ماه سپتامبر هر سال جشن گرفته می‌شود. خرگوش یکی از محبوب‌ترین حیوانات خانگی است. این روز برای ترویج مراقبت و محافظت از خرگوش‌های اهلی و وحشی برگزار می‌شود. موسسه خیریه خرگوش از سال 1998 روز جهانی خرگوش را نامگذاری کرد. هدف این نامگذاری این است که اطمینان حاصل شود خرگوش‌های بدون محافظت  یا رها شده، مراقبت و سرپناه دائمی پیدا کنند. در سال‌های اخیر، جمعیت خرگوشها رو به کاهش بوده است، زیرا خرگوش‌ها طعمه‌ای حیاتی برای حیوانات دیگر هستند. همچنین خرگوش‌ها مستعد ابتلا به بیماری‌های ویروسی هستند. این موضوع منجر به تأثیراتی بر اکوسیستم طبیعی ما شده است.  به همین دلیل برنامه‌هایی توسط موسسات خیریه و نهادها برای محافظت از خرگوش‌ها انجام شده است.
چهارشنبه, ۲ مهر
۱ تا ۸ مهر هفته بین‌المللی ناشنوایان است و از امسال با تصویب و به رسمیت شناختن زبان اشاره از سوی سازمان ملل متحد ۲۳ سپتامبر، روز اول مهر به عنوان روز بین‌المللی «زبان اشاره» و بخشی از هفته بین‌المللی «ناشنوایان» گرامی داشته می‌شود. زبان اشاره و فرهنگ ناشنوایان چندزبانی را تقویت می‌کند و اين به معنی ترویج، حفاظت و حفظ تنوع زبان‌ها و فرهنگ‌ها در سطح جهانی است.
چهارشنبه, ۲ مهر
روز جهانی بدون خودرو فرصت مناسبی است تا در سفرهای درون شهری و برون شهری خود، استفاده از خودروی شخصی را به حداقل برسانیم. به طور کلی اولین و مهم‌ترین مساله، آگاهی از انتخاب نوع وسیله نقلیه می‌باشد. آن چیزی که در وضع موجود اتفاق می‌افتد این است که، مهم‌ترین فاکتور همه شهروندان برای سفرهای روزانه راحتی و آرامش می‌باشد؛ که در واقع فاکتور درست و مناسبی است. بعد از انتخاب نوع وسیله نقلیه، هزینه و زمان فاکتورهای دیگر محسوب می‌شوند. 
دوشنبه, ۳۱ شهریور
  کتابک برای آغاز سال تحصیلی جدید کتاب‌های زیر را به شما معرفی می‌کند:
دوشنبه, ۳۱ شهریور