روزشمار ترویج خواندن بهمن ماه

در این صفحه می توانید اطلاعاتی از لیست کتاب ها، مقالات، خبرهای مرتبط با روزشمار ترویج خواندن بهمن ماه را مشاهده کنید.

زیر دسته بندی ها
محمد‌ بهمن‌بیگی نواده‌ی بهمن‌بیگی، فرزند محمودخان از ایل قشقایی فارس در سال ١٢٩۸ش. به دنیا آمد. او دانش‌آموخته‌ی حقوق است.
چهارشنبه, ۱۱ دی
پروین دولت‌آبادی شاعر کودکان در سال ۱۳۰۳ درخانواده ‌ای اهل فرهنگ که شعر در آن جایگاه ویژه‌ای داشت، در محله ی احمدآباد اصفهان به دنیا آمد. از همان آغاز انتشار نشریه‌ «پیک» با این نشریه همکاری داشت و در دو سال اول انتشار آن تنها شاعر این نشریه بود. بسیاری از شعرهای این شاعر در کتاب های درسی چاپ شده است.
چهارشنبه, ۱۱ دی
ژول ورن نویسنده‌ی پیشگام ادبیات علمی– تخیلی است. ورن هنگامی داستان‌هایی درباره‌ی پرواز، سفر در فضا و زیر دریا نوشت که هنوز هواپیما، فضا پیما و کشتی زیر دریایی اختراع نشده بود.
چهارشنبه, ۱۱ دی
چارلز دیکنز یکی از پر طرفدارترین رمان نویسان دوره ی ویکتوریا با نام مستعار «باز» (Boz) است. رمان‌ها و داستان‌های کوتاه دیکنز در طول تاریخ جاودانه شده‌اند، زیرا در همه‌ی دوران خوانندگان خود را داشته و بارها و بارها این آثار بازچاپ شده‌اند. داستان‌های نام آشنایی همچون «آرزوهای بزرگ»، «سرود کریسمس»، «الیور تویست» و «دیوید کاپرفیلد» دیکنز به طور ویژه برای کودکان آفریده نشده‌اند و تنها بخش‌هایی از این داستان‌ها برای کودکان مناسب سازی شده‌اند. اما نوجوانان در طول سال‌ها این آثار را از آن خود کرده‌اند و به خواندن کامل داستان‌ها علاقه نشان داده‌اند.
چهارشنبه, ۱۱ دی
«روز جهانی تالاب‌ها» (WWD) نخستین‌ بار در ۱۳ بهمن‌ (۲ فوریه) ۱۹۷۱ (۱۳۴۹ ش.) هنگامی رسمیت یافت، که گروهی از فعّالان محیط زیست در «پیمان‌نامه‌ رامسر» ایران از این روز با نام روز جهانی تالاب‌ها نام بردند. با این همه، نخستین گرامیداشت جهانی این روز، در سال ۱۹۹۷م. و با هدف افزایش آگاهی و یادآوری جایگاه پُرارزش تالاب‌ها در چرخه‌ی زندگی انسان‌ها و کره‌ی زمین، برگزار شد. هر سال، نهاد‌های دولتی و خصوصی و گروه‌های محیط‌زیستی پرشماری این روز را گرامی می‌دارند تا از این راه، آگاهی همگانی را افزایش دهند و تأثیر سازنده‌ی تالاب‌ها را به مردم جهان یادآوری کنند.
چهارشنبه, ۱۱ دی
لوئیس کارول، نام مستعار چارلز لوتویج داجسن، استاد دانشگاه آکسفورد، ریاضی‌دان، عکاس، شاعر و نویسنده‌ی کتاب «آلیس در سرزمین عجایب»، یکی از آثار ادبی ماندگار کودکان است. «آلیس در سرزمین عجایب» داستانی آنارشیستی، موجز، بی‌پیرایه و آهنگین است. مقایسه‌ی این اثر و «آن سوی آینه» با آثار نویسندگان پیشین، بیان‌گر آن است که این دو داستان تنها برای شادی بخشیدن و سرخوش کردن کودکان نوشته شده‌اند. «آلیس در سرزمین عجایب» اولین داستانی که به شکل ویژه برای کودکان شکل گرفته است، بی‌آنکه ردی از آموزش و طرح اصول اخلاقی در آن دیده شود و راز ماندگاری آن نیز همین است.
چهارشنبه, ۱۱ دی
۲۴ ژانویه «روز جهانی آموزش» نام گذاری شده است. بدون آموزش فراگیر و کیفی و فرصت‌هایی که این آموزش در دوره زندگی برای همگان ایجاد می‌کند، کشورها نمی‌توانند در موضوع‌هایی مانند برابری جنسیتی و شکستن چرخه فقر که میلیون‌ها کودک و نوجوان را وادار به رها کردن آموزش می‌کند، راه رهایی پیدا کنند. به یاد داشته باشیم، امروزه، ۲۵۸ میلیون کودک و نوجوان هنوز نمی‌توانند در مدرسه حاضر شوند، ۶۱۷ میلیون کودک و نوجوان سوادپایه شامل خواندن و حساب ساده را نیاموخته‌اند و در این میان دختران در وضعیت شکننده‌تری از پسران به سر می‌برند. آموزش جایگاه مهمی در همه کشورها دارد به همین خاطر کتابک به شما دوست‌داران کتاب، فهرستی از کتاب‌های مرتبط به آموزش را پیشنهاد می‌کند.
دوشنبه, ۲ دی
دوم بهمن‌ماه، سا‌ل‌روز تولد سایت ترویج کتابخوانی «کتابک»، به‌عنوان تنها پایگاه مجازی ترویج کتابخوانی برای کودکان در ایران است که از سوی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان راه‌اندازی شده و تولید محتوا می‌کند. به همین مناسبت موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان با هدف تاکید بر اهمیت بلندخوانی برای کودکان، دوم تا هشتم بهمن‌ماه را «هفته‌ی بلندخوانی» اعلام و در فراخوانی از تمامی پدران و مادران، مربیان، آموزگاران، کتابداران، نهادهای کودکی و گروه‌های ترویج کتابخوانی در سراسر کشور دعوت کرده است تا به این رویداد مهم بپیوندند و دست کم هر روز ۱۵ دقیقه کتابی را برای کودکان خود بلند بخوانند   بلندخوانی، به معنای خواندن یک کتاب با صدای بلند، همراه با بازتاب فضای عاطفی و فراز و فرود داستان برای یک کودک یا گروهی از کودکان است. بلندخوانی یکی از موثرترین شیوه‌های علاقه‌مند کردن کودکان و نوجوانان به خواندن کتاب و ضامن رشد ذهنی آن‌هاست. به همین سبب، در بسیاری از کشورهای دنیا، هر سال، روز یا هفته‌ای را به بلندخوانی اختصاص داده‌اند تا اهمیت این روش خواندن به همه خانواده‌ها، مربیان و آموزگاران یادآوری شود.
پنجشنبه, ۲۸ آذر