آرتور سبز

کتاب «آرتور سبز» یکی دیگر از کتاب‌­هایی است که می­‌خواهد کودک کنجکاو را به تفکر درخصوص راه­‌های نجات زمین علاقه‌مند سازد. در کتاب «آرتور سبز» مثل دیگر کتاب‌­های محیط زیستی، تلاش آرتور برای یافتن راه­‌هایی برای کم­تر آسیب رساندن به طبیعت را مشاهده می‌­کنیم.

داستان کتاب «آرتور سبز» داستان کلاس آقای رت­برن است که از بچه‌­ها می‌­خواهد تا هفته­ آینده که جشن خانوادگی مدرسه برقرار می‌­شود؛ برای برنامه­ای به اسم «ماشین سبز بزرگ» راه­هایی پیدا کنند تا با آن بتوانند کره­ زمین را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کنند. در این مسیر آرتور که در خانه تمام تلاشش را می‌­کند تا همه­ کارهای لازم را برای نجات زمین فهرست کند، متوجه نگرانی خواهرش دورا نمی‌­شود که تصور می‌­کند ماشین سبز بزرگ دارد برادرش را از او می­‌گیرد، و  به نظر می‌­رسد آرتور کم‌کم دارد سبز می­‌شود. نگرانی دورا یواش یواش زیاد می­‌شود تا آن‌جا که تصور می­‌کند پدرش هم طعمه­ ماشین سبز بزرگ شده. بالاخره در روز جشن است که دورا با دیدن پوستری که آرتور برای نجات زمین تهیه کرده متوجه معنای ماشین سبز بزرگ می­‌شود و خودش هم شروع به کمک برای بهتر کار کردن ماشین سبز بزرگ می‌­کند.

«مارک براون» نویسنده و تصویرگر آمریکایی کتاب‌­های آرتور است. او توانسته سه بار جایزه «امی» را برای بخش‌­هایی از سریال آرتور که از روی کتاب­‌های آرتور تهیه شده دریافت کند. سری کتاب­‌های آرتور در خصوص مسائل زیادی از جمله محیط زیست، روابط، احساسات و غیره است که به کودکان کمک می‌­کنند تا بهتر بتوانند با خود و جهان اطرافشان ارتباط برقرار نمایند. از دیگر کتاب‌­های این نویسنده که در ایران به چاپ رسیده می‌­توان به «راهنمای ایمنی دایناسورها» اشاره کرد.

«نگار عجایبی» مترجم کتاب «آرتور سبز» کتاب‌­های دیگری را نیز برای انتشارات نردبان ترجمه کرده است. از جمله این کتاب­‌ها می‌­توان به کتاب «دست برای زدن نیست» و «بازی­‌های فکری» اشاره کرد.

عنوان لاتین
Arthur Turns Green
گزیده‌هایی از کتاب

وقت شام آرتور به جای دستمال کاغذی، روی میز دستمال پارچه‌ای گذاشت. شام خوردن که تمام شد به ساعتش نگاه کرد.

آرتور گفت: «وقت رفتن است»

دورا پرسید: «کجا می­خواهی بروی؟»

آرتور گفت: «بابا قرار است در ساختن ماشین سبز بزرگ توی مدرسه به ما کمک کند.»

بابا گفت: «بعدا می­بینمت عزیز.»

دورا با خودش فکر کرد: «وای نه! بابا هم با آن‌­هاست.»

برگردان
نگار عجایبی
تصویرگر
تصویرگر
Mark Brown, مارک براون
سال نشر
1392
نویسنده
Mark Brown, مارک براون
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by skyfa on