«دیدی پرواز کردم!» یکی دیگر از کتابهای مجموعه کتاب «فیلی و فیگی» است. با دیدن عنوان و تصویر روی جلد کتاب به نظر میرسد در این قسمت پرواز موفقیتآمیز فیگی در انتظار خواننده است. بله در این قسمت قرار است شاهد پرواز موفقیتآمیز یک خوک باشیم. اما او به کمک احتیاج دارد و فیلی فکر میکند این کار نشدنی است و کمکی از دست او ساخته نیست. البته تا وقتی که سر و کله یک پلیکان پیدا میشود.
1- گفتوگو کنید.
بعد از خواندن کتاب میتوانید از سوالات زیر به عنوان نمونه برای آغاز گفتوگو استفاده کنید:
- فکر میکنید چه چیزی باعث شد که فیگی برای اینکه میتواند پرواز کند مطمئن باشد؟
- فکر میکنید دلیل اینکه فیلی نتوانست آرزوی بهترین دوستش را باور کند چه بود؟
- نظرتان درباره برخورد فیلی با فیگی بعد از شنیدن خیال پرواز کردن او چه بود؟
- به نظرتان فیلی توانست در برآورده شدن آرزوی فیگی به او کمک کند، چرا؟
- فیگی برای برآورده شدن خواستهاش چه کارهایی انجام داد؟
- نظرتان درباره تصمیمات فیگی و تلاشهایاش چه بود؟
- فکر میکنید کدام شخصیت در برآورده شدن پرواز فیگی نقش بیشتری داشت؟
- به نظرتان فیگی توانست پرواز کند؟ چرا؟
- اگر شما وارد داستان میشدید چطور به فیگی کمک میکردید تا بتواند پرواز کند؟
- چرا فیلی در آخر داستان تصمیم گرفت فردا پراوز کند؟
- نظرتان درباره برخورد فیگی با آرزوی فیلی در آخر داستان چیست؟
- شما تا بهحال خواستهای داشتهاید که برای بقیه عجیب و غیر قابل باور باشد؟
- شما معمولا درباره آرزوهای خود با چه کسانی صحبت میکنید؟
- شما تاکنون به چه کسانی کمک کردهاید تا بتوانند آرزوهایشان را عملی کنند؟
- اگر یک خواسته عجیب و غریب داشته باشید میتوانید روی کمک چه کسانی حساب کنید؟
- آیا هرکس هر کاری را که بخواهد میتواند انجام دهد؟
- آرزوهایی هست که برآوردن آنها از نظر شما غیر ممکن باشد؟ چرا؟
- چهطور میشود فهمید خودمان یا دیگران کاری را میتوانیم انجام دهیم یا نمیتوانیم؟
2- فیلی پر، فیگی بپر بازی کنید.
مقواهایی را در اندازه و رنگ یکسان برای نوشتن نام و تصویر جانوران آماده کنید. هر کارت را به تصویر و اسم یک جانور اختصاص دهید. در کارتها از انواع گونههای جانوری استفاده کنید و تعداد زیادی از کارتها را هم به پرندگان اختصاص دهید. همچنین تعداد محدودی از کارتها برای تصویر و نام فیلی و فیگی بگذارید.
در گروه به صورت دایره بنشینید و بازی را آغاز کنید. تعدادی از کارتها را بردارید که بتوانید آنها را به طور مساوی در گروه تقسیم کنید بهتر است هر نفر بین هفت تا ده کارت دریافت کند. بعد از تقسیم کارتها، هر کس تعداد کارتهای فیلی و فیگی را که سهم او شده اعلام میکند. در این مرحله کسی که مجموع کارتهای فیلی و فیگی در دستش بیشتر است. بازی را شروع میکند. اگر دو نفر به تعداد برابر کارت داشتند کسی بازی را آغاز میکند که افراد نزدیک به او در گروه کارتهای بیشتری از فیلی و فیگی دارند. حالا نفر اول شروع به خواندن یا نشان دادن کارتهایش میکند، و بقیه بازیکنان دستهایشان حالت بازی کلاغپر، گنجشکپر قرار داده و با توجه به تشخیص پرنده یا پرنده نبودن جانور اعلام شده باید واکنش نشان دهند. هر کدام از بازیکنان در حرکت اشتباه کردند بازی متوقف میشود تا هر کدام راه جدیدی که تا به حال در گروه عنوان نشده را برای پرواز فیگی پیشنهاد دهد (میتوانید برای این مرحله زمان مشخص کنید).
هر وقت نوبت به کارت فیلی رسید، هر کدام از بازیکنان درون حلقه باید با گفتن عبارت «فیگی بپر» دستهای خود را از پشت قلاب هم کنند و اگر به کارت فیگی رسید، کف دستها را روی شانه بگذارند و با گفتن عبارت «فیلی پر» چند باری شروع به بال زدن کنند. هر بازیکن که اعلام کارتهایش تمام شد وارد حلقه شده و نفر بعد به عنوان مجری شروع به خواندن کارتهایش میکند. به این ترتیب بازی ادامه پیدا میکند تا کارت همه اعضا خوانده شود. بعد از اتمام بازی میتوانید درباره اسامی جدید جانوران که هر کدام در بازی شنیدهاید گفتوگو کنید.
3- بازی حرکت دستها.
در تصویرگری این جلد از مجموعه فیلی و فیگی علاوه بر انعکاس احساس شخصیتها در چهره شخصیتها، تصاویر پر از حرکت خلاقانه دستها است که بخش مهمی از زبان بدن شخصیتها در ابراز احساساتشان را به نمایش میگذارد. توجه به این تغییرات در قالب یک بازی میتواند به آگاهی گروه از زبان بدن و احساسات کمک کند. برای این بازی لازم است اعضای گروه به دو قسمت تقسیم شده و در دو ردیف یک به یک روبروی هم قرار بگیرند: یک ردیف در نقش فیلی و یک ردیف در نقش فیگی.
مربی یا یکی از اعضای گروه در بیرون ایستاده و مسئول خوانش کتاب میشود. حالا دیالوگهای هر صفحه با لحن مناسب و صدای بلند خوانده میشود و اعضای گروه فیلیها و فیگیها با شنیدن دیالوگ مربوط به آن شخصیت باید با بدن و به خصوص دستها حالت مناسبی برای بیان آن دیالوگ را بگیرند و گروه دیگر این تغییر را تماشا کنند. خوانشگر قبل از آنکه به صفحه بعد بروید تصویر صفحه مربوطه را به گروه نشان میدهد. بازی به همین ترتیب ادامه پیدا میکند تا کتاب تمام شود (نیازی به تکرار دیالوگها توسط بازیکنان نیست).
4- پژوهش کنید.
پس از خواندن کتاب، پرسشهایی درباره شناخت پلیکان مطرح کنید. ببینید آیا کودکان پیش از این نام پلیکان را شنیدهاند؟، درباره قدرت منقار یک پلیکان واقعی اطلاع دارند؟ فکر میکنند چرا نویسنده این پرنده را برای کمک به فیگی انتخاب کرده است؟ سپس از هر کدام از اعضای گروه بخواهید هر کدام درباره این پرنده اطلاعاتی دارند برای گروه بیان کنند. میتوانید این اطلاعات را ثبت و دستهبندی کنید و بعد از هرکدام از اعضای گروه بخواهید درباره صحت این دادهها و جمعآوری دادههای بیشتر پژوهش کنند و گزارشی از آن را برای اشتراکگذاری در گروه بیاورند. همچنین میتوانید برای سایر پرندگان این روند را پیش ببرید، برای گزارشها قالبی در نظر بگیرید و حاصل کار را تبدیل به یک راهنمای پرنده شناسی کنید.
5- کادردستی بسازید.
با توجه به گروه سنی کودکان میتوانید الگوی ساختن وسایل مرتبط با پرواز مثل چتر نجات، بالگرد،بالن، هواپیما را در آورده تا هر کدام از کودکان ماکتی از آن را تهیه کنند.
6- نقاشی بکشید.
با توجه به پایان داستان از کودکان بخواهید به راهکاری برای پرواز کردن فیلی فکر کنند و آن را نقاشی کنند.
افزودن دیدگاه جدید