حواسم به غریبه‌ها هست

«حواسم به غریبه‌ها هست» به کودکان یاد می‌دهد که چگونه موقعیت‌های خطرناک را بشناسند و به چه کسانی اعتماد کرده یا از چه کسانی دوری کنند. این کتاب درباره‌‌ی خانواده و ارتباط سالم با دیگران است و به کودکان یاد می‌دهد که چگونه بدون ترس، اما با احتیاط با دیگران ارتباط بگیرند و از خطر بچه‌دزدها در امان باشند.

«حواسم به غریبه‌ها هست» با بازی‌های کودکانه‌ی دختری در حیاط خانه با یک خرگوش آغاز می‌شود. مادر دخترک را به داخل خانه صدا می‌زند و او را روی صندلی «گفتنی‌ها» می‌نشاند، جایی که همیشه حرف‌های مهم را به دخترش می‌زند. مادر برای او از تفاوت آدم‌ها می‌گوید، از قد و چاقی و لاغری‌ آن‌ها و چیزهای دیگر. مادر می‌گوید دنیا پر از آدم‌های بی‌خطر است، اما آدم‌های خطرناک هم وجود دارند. آدم‌های بی‌خطر مانند مادرها، پلیس‌ها و آتش‌نشان‌ها و آموزگاران هستند، اما باید مراقب بقیه‌ی مردم باشد. مراقب کسانی که با دادن چیزی می‌خواهند او را فریب دهند و بدزدند.

مادر به دختر می‌گوید که باید از غریزه‌اش برای شناخت آدم‌ها و دزدها استفاده کند و به او قانون‌های ساده‌ای را یاد می‌دهد؛ مانند اینکه با آدم‌هایی که نمی‌شناسد، حرف نزند، تنها به جایی نرود، همیشه شماره‌ی چند بزرگ‌تر را داشته باشد و از آن‌ها کمک بخواهد، به صدای «وای نه» در سرش گوش بدهد، از غریبه‌ها فاصله بگیرد و همیشه دو نفری و با یک دوست یا یک بزرگ‌تر به جایی برود. در این کتاب، خانواده نقشی پررنگ در راهنمایی و هدایت و ایجاد فضایی امن دارد.

کتاب «حواسم به غریبه‌ها هست» دستورهایی ساده و کاربردی است که هر کودکی باید آن‌ها را بداند و بزرگ‌ترها هم باید این راهکارها را برای رویارویی کودکان‌شان در موقعیت‌های سخت یاد بگیرند. والدین باید با کودک‌شان صمیمی باشند، کودک را در جایی تنها رها نکنند و با او ارتباطی فعال و مؤثر داشته باشند. این کتاب حتی درباره‌ی استفاده از رایانه و رفتن به مدرسه و پارک هم نکته‌های خوبی برای والدین دارد.

خواندن این کتاب با کودکان و برای کودکان لازم است و پرهیز از موقعیت‌های خطرناک، شناخت آدم‌های خوب و غریبه‌های خطرناک را به بچه‌ها یاد می‌دهد.

عنوان لاتین
Smarter than the scoopers
گزیده‌هایی از کتاب

  همیشه از کسانی که نمیشناسی فاصله بگیر تا به خطر نیفتی! این خیلی مهم است! و یادت باشد: کسی که دستش به تو نرسد نمی‌تواند تو را بگیرد!

برگردان
هایده عبدالحسین‌زاده
تصویرگر
Allison Valentine , الیسون ولنتاین
سال نشر
1400
ناشر
نویسنده
Julia Cook, جولیا کوک
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by admin on