نیوشا پروازوند

«جینی، قورباغه‌ی خوبی باش!» کتابی است درباره‌ی الگوی ارتباط بدون خشونت. جینی قورباغه‌‌ی کوچکی است که برای اولین روز مدرسه‌اش خوشحال و هیجان‌زده است. اما همین یک جمله‌ی مادرش: «جینی، قورباغه‌ی خوبی باش!»، او را نگران و سردرگم ‌می‌کند. او چطور باید قورباغه‌ی خوبی باشد؟ موش کور فکر می‌کند منظور مادرش این بوده که در جنگل گم نشود، اما نظر جغد این است که مادر دلش می‌خواسته جینی به معلم و هم‌کلاسی‌هایش سلام کند. شاید هم منظورش این بوده که جینی لباس‌هایش را کثیف نکند! اما در نهایت معلم جینی به او و سایر هم‌کلاسی‌هایش کمک می‌کند تا با خوب گوش کردن، تلاش برای درک احساسات طرف مقابل و سپس گفت‌وگو و بیان درست احساس، نیاز و تقاضایشان منظور یکدیگر را بفهمند.
دوشنبه, ۲۹ خرداد
«اولین روز در مدرسه‌ی حشرات»، کتابی دلگرم‌کننده و چشم‌نواز درباره‌ی روز اول مدرسه است؛ مدرسه‌ای کوچک و مخفی زیر علف‌ها که مخصوص حشرات است!
سه شنبه, ۱۶ خرداد
کتاب «کی با من جورتره؟» از نشر مهرسا کتابی است شیرین و خواندنی که به مضامینی مثل پذیرش خود، تفاوت‌های فردی و مهارت حل مسئله می‌پردازد. علاوه بر این، انتخاب مناسبی برای آشنایی با اشکال هندسی است. برای درک بهتر مفاهیم کتاب و ته‌نشین شدن این مفاهیم در ذهن کودک، در ادامه فعالیت‌هایی را طراحی کرده‌ایم که می‌توانید آنها را به همراه کودک خود انجام دهید.
سه شنبه, ۹ خرداد
کتاب «هرجا میرم یک هیولا است!» با موضوع اصلی مقابله با ترس، کتابی سرگرم‌کننده و جذاب است که به مفاهیم دیگری از جمله مهارت حل مسئله، افزایش اعتماد‌به‌نفس و شجاعت نیز اشاره می‌کند.
سه شنبه, ۹ خرداد
کتاب «اگر کوسه‌ها از بین بروند…» با ترکیب جنبه‌های علمی و کودکانه در تصویرگری، توانسته است طرحی نو در بازار کتاب‌های علمی بیافریند. این کتاب که با تصویرگری‌های خلاقانه‌اش جذابیت‌های بصری زیادی ایجاد می‌کند، درباره‌ی اهمیت وجود کوسه‌ها در زیست‌بوم صحبت می‌کند، و به کودکان تاکید می‌کند که انقراض این گونه از جانوران دریایی عواقب بسیار بدی برای کره‌ی زمین خواهد داشت.
چهارشنبه, ۳ خرداد
کتاب «کی با من جورتره؟» داستانی ساده اما پر مفهوم است و به شکلی نرم و زیبا، کودک را با انواع اشکال هندسی و تفاوت‌ها و تشابه‌هایشان آشنا می‌کند، و البته در خلال این تفاوت‌ها به ما یادآوری می‌کند که همین تفاوت‌ها در کنار یکدیگر معنا پیدا می‌کنند و می‌توانند اشکال جدیدی بسازند.
دوشنبه, ۱ خرداد
«حقیقت کوچولوی غمگین» داستان لطیف و دلنشینی است در باب حقیقت، راستگویی، تعهد به حقیقت و درستی و پرسشگری. داستان درباره‌ی «حقیقتِ» گرد و کوچولویی است به رنگ آبی، با چشمانی درشت و غمگین. او غمگین است چون دیگران او را جدی‌ نمی‌گیرند، بی‌تفاوت از کنارش می‌گذرند یا حتی او را زیر پا می‌گذارند. اما حقیقت کوچولو فقط یک جمله می‌گوید: «حقیقت، حقیقت دارد!»
چهارشنبه, ۳۰ آذر
تجربه‌ی کابوس دیدن برای کودکان همیشه با ترس و اضطراب همراه است، اما کتاب «وقتی کابوس‌ها سر می‌رسند» با لحن شوخ و بامزه‌اش، ترس را کم‌رنگ کرده، کودک را تشویق می‌کند با روش‌هایی شیطنت‌آمیز کابوس‌ها را شکست دهد. این کتاب به کودکان یاد می‌دهد چطور کابوس‌های بدقیافه و ترسناک را به گریه بیندازند، آن‌ها را فراری دهند یا با رؤیاگیر آن‌ها را گیر بیندازند! حتی به آن‌ها ترفندی یاد می‌دهد تا رؤیاهای قشنگ و شیرین را به دام بیندازند و از دیدن آن‌ها لذت ببرند.
دوشنبه, ۲۸ آذر