توتان خامون و گور گنجینه هایش

شاید تاکنون نام «توتان خامون» را شنیده باشید. او یکی از مشهورترین فرعون های مصر بود که در نُـه سالگی رهبر شماره یک جهان شد و در نوزده سالگی به دلیل نامعلومی، از دنیا رفت. او با خواهرش، عروسی کرد و البته پیامدهای این کارش را هم دید.

زندگی و مرگ این فرعون مصری در صدسال گذشته، مورد توجه جهان بوده است. می خواهید بدانید علت آن چیست؟ حدود ۱۰۰ سال پیش مقبره او، توسط باستان شناس و مصرشناس بزرگ بریتانیایی «هاوارد کارتر» کشف شد. این مقبره که مربوط به حدوداً ۳۳۵۰ سال پیش است و به طرز عجیبی دست نخورده باقیمانده، به عنوان یکی از مهم‌ترین اکتشاف‌های باستان‌شناسی، در سده بیستم میلادی محسوب می‌شود.

کتاب «توتان خامون و گور گنجینه هایش» با زبان طنز، که مترجم نیز با بهره گیری از واژگان و اصطلاحات نوجوانان امروزی، گیرایی و جذابیت خاصی به آن داده، در مورد زندگی این فرعون مصری است.

در این کتاب با نگاهی غیرجانبدار و واقع بینانه، به دوران کودکی و نوجوانی فرعون و افراد تاثیرگذار در زندگی وی پرداخته شده و در ادامه نحوه مرگ و مومیایی شدن جسد وی نوشته شده است. در پایان نیز، تاریخچه ی جست و جوی طولانی آرامگاه و گنجینه گرانبهای وی درج شده است.

افزون بر مطالب بالا، اطلاعات با ارزش دیگری نیز مانند مطالبی در مورد تاریخ و تمدن مصر باستان، اهرام مصر، خدایان مصری، دزدان اهرام، مومیایی ها و خط هیروگلیف، در کتاب نوشته شده است.

تصویرهای کتاب، به شکل کاریکاتور (کمیک استریپ) هستند و متن را همراهی می کنند.

چاپ نقشه و پاپیروس نامه ها و راهنمای پرسش و پاسخ نیز، از ویژگی های مثبت کتاب است.

 

عنوان لاتین
TuTankhamun and his Tombful of Tresure
گزیده‌هایی از کتاب

همه ی ما هر چند وقت یک بار، یک چیزی را پیدا می کنیم. مگر نه؟ 

بعضی هامان آن مداد عزیزی را که یک زمانی لیز خورده و رفته لای پشت کاناپه، پیدا می کنیم. یک عده ی دیگر از پیدا کردن گربه شان که غیبش زده، یا لنگه جورابی که مدت هاست گم شده، از خوشحالی بال در می آورند. اما پیگیری، پیدا کردن و از زیر خاک درآوردن چیزی که در حد یک مقبره ی ۳۰۰۰ ساله ی پر از گنج و جسد جواهر نشان یک پادشاه مصری و افسانه ای باشد، کار هرکس نیست و مردی با هوش و مقاوم مثل «هاوارد کاتر» را می خواهد!

پادشاهی از مصر باستان، که زیر دستان باهوش و باکلاس و ماهرش، خواندن و نوشتن بلد بودند، تحقیقات علمی می کردند، پزشکی پیشرفته ای داشتند، محاسبات ریاضی پیچیده ای انجام می دادند، ساختمان ها و شهرهای خوشگلی می ساختند، در حالی که همزمان با آن ها بقیه ی ما، ماقبل تاریخی ها هنوز داشتیم دست و پا می زدیم که از عصر شکوفای حجر بیرون بیاییم.
 

برگردان
شهره نورصالحی
تهیه کننده
سیمین ظریفیان
سال نشر
۱۳۹۴
ناشر
نویسنده
Michael Cox, مایکل کاکس
Submitted by editor3 on