گروه با من بخوان

در این صفحه می توانید اطلاعاتی از لیست کتاب ها، مقالات، خبرهای مرتبط با گروه با من بخوان را مشاهده کنید.

امسال برای هشتمین سال پیاپی، برنامه‌ی «با من بخوان» نامزد جایزه‌ی جهانی یادبود آسترید لیندگرن (آلما) شده است، آن هم از سوی نهادها و شخصیت‌هایی که فراتر از گستره‌ی ملی، اعتبار جهانی دارند. افزون بر کاترین پترسون نویسنده‌ی پرآوازه‌ی ادبیات کودکان جهان، و شاخه‌ی ملی فلاندرز «دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان»، ایفلا (فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات كتابداری) نیز برنامه‌ی «با من بخوان» را نامزد دریافت جایزه‌ی آلما 2024 معرفی کرده است.
یکشنبه, ۲۱ خرداد
گزارشی از گشایش دو کتابخانه‌‌ی «با من بخوان» در شهرهای پاوه و کرمانشاه اردیبهشت، ماه رویش و شکفتن است. ماه شاخه‌های نورسته و از خواب برخاستن زمین. ماه بیدار شدن درختان بلوط زاگرس که هر سال در پی زمستانی سخت، از نو جوانه می‌زنند و درس پایداری و نوید شکوفایی و بالندگی می‌دهند. و چه ماهی مناسب‌تر از اردیبهشت برای جشن گرفتن آغاز به کار یک کتابخانه‌ی کودک‌محور؟
چهارشنبه, ۲۷ اردیبهشت
تجربه‌ای از کتابخانه‌ی ژینا در روستای سیاران نهراب آیا تا به ‌حال تاثیر جادویی کتاب را تجربه کرده‌اید؟ گویی در یک لحظه‌‌ی سحرانگیز تکان‌مان می‌دهد و چیزی را در درون‌مان بیدار می‌کند؛ چیزی گرم و زنده و بالنده که پیش از این نمی‌شناختیم‌اش. پنجره‌ای می‌گشاید که هم‌زمان رو به دنیای بیرون و رو به درون‌مان باز می‌شود؛ پنجره‌ای که هم‌هنگام، آینه‌ است تا خودمان را جور دیگری تماشا کنیم. و اگر مخاطب کتاب، کودک باشد تأثیر این لحظه‌های جادویی و ماندگاری‌‌شان در ذهن و جان او دوچندان است.
یکشنبه, ۱۷ اردیبهشت
برای کسانی که خبرها و گزارش‌های برنامه‌‌‌ی «با من بخوان» را دنبال می‌کنند، «کتابخانه‌ی کارخانه‌ی سازورسازه آذرستان» نامی آشناست. این کتابخانه که در شهرک صنعتی شمس‌آباد در ۴۰ کیلومتری شهر تهران قرار دارد یکی از متفاوت‌ترین کتابخانه‌های «با من بخوان» است و با پشتیبانی و همراهی همه‌‌جانبه‌ی مدیران این کارخانه و به‌ویژه تلاش‌های خانم پروین امینی، مدیر فرهنگی گروه آذرستان، راه‌اندازی شده است. کتابخانه کارخانه‌ی سازورسازه آذرستان ویژه‌ی کودکان و نوجوانان است اما مراجعه‌کنندگان به آن کارگرانی هستند که در این کارخانه کار می‌کنند: پدران و مادران شاغل در این کارخانه با راهنمایی کتابدار و کارشناسان برنامه، کتاب‌های مورد نیاز فرزندان خود را انتخاب می‌کنند و به امانت می‌برند. گردانندگان این کتابخانه همچنین می‌کوشند با برگزاری انواع برنامه‌های فرهنگی در در پیوند با کتاب و کتابخوانی، کودکان خانواده‌های کارگری را هر چه بیش‌تر به کتاب خواندن تشویق و علاقه‌مند کنند.
دوشنبه, ۲۸ فروردین
هر سال دوم آوریل، روز تولد هانس کریستین اندرسن، به عنوان روز جهانی کتاب کودک از سوی دوست‌داران ادبیات کودک گرامی داشته می‌شود تا عشق به خواندن را برانگیزد و توجه همگان را به اهمیت و نقش کتاب کودک در ژرفا بخشیدن به زندگی کودکان جلب کند. دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) از سال 1967 حامی این رویداد بوده است و هر ساله با انتشار پیام و پوستری، نقش بی‌بدیل کتاب‌ها را در زندگی کودکان یادآور می‌شود. امسال شاخه‌ی ملی ایبی در کشور یونان حامی رسمی روز جهانی کتاب کودک 2023 و عهده‌دار تهیه‌ی پوستر و پیام روز جهانی کتاب کودک بود.
دوشنبه, ۱۴ فروردین
کمپین «یک ترویج‌گر، یک کیسه کتاب» زیرمجموعه‌ای از برنامه‌ی «با من بخوان» است که با همکاری گروه دوستداران «با من بخوان» اجرا می‌شود با این هدف که گروه بزرگ‌تری از کودکان، مربیان، آموزگاران، ترویجگران و کتابداران در گستره وسیع‌تری از ایران از خدمات برنامه‌ی «با من بخوان» بهره‌مند شوند. کمپین «یک ترویج‌گر، یک کیسه کتاب» کمپینی است که یک سوی آن یک ترویجگر علاقه‌مند و دل‌سوز قرار دارد و سوی دیگر آن پشتیبانی که هزینه اجرای برنامه‌ی «با من بخوان» برای گروهی از کودکان را برای یک یا چند دوره تامین می‌کند.
چهارشنبه, ۹ فروردین
 کودکان کار و کودکان بازمانده از تحصیل فراهم کردن فرصت دسترسی به آموزش‌های پایه و مهارت‌های سواد از راه ادبیات برای کودکان محروم یا در بحران یکی از اهداف و ماموریت‌هایی است که «با من بخوان» از همان آغاز برای خود تعریف کرده و بر آن پای فشرده است. در سال‌های اخیر تمرکز ویژه‌ی این برنامه در حوزه‌ی سوادآموزی، به کودکان بازمانده از تحصیل و کودکان کار معطوف شده است تا در جهت کاهش خسران‌های ناشی از محرومیت از حق تحصیل این گروه از کودکان، گامی هرچند کوچک بردارد.
یکشنبه, ۶ فروردین
کتابخانه‌‌ها بخش جدایی‌ناپذیر کار ترویج کتاب‌خوانی و بهترین مکان برای پیوند عمیق میان کودک و کتاب هستند. کتابخانه‌های «با من بخوان» نیز از زمان آغاز به کار این برنامه در کلاس‌ها، مدرسه‌ها و محله‌ها راه‌اندازی شده‌اند و کتاب‌های باکیفیت را در دسترس کودکان قرار داده‌اند.
پنجشنبه, ۳ فروردین
در سال 1401 نیز گروه «دوستداران با من بخوان» مانند همیشه همراه و یاور برنامه‌ی «با من بخوان» بودند.
پنجشنبه, ۲۵ اسفند
برنامه‌ی «با من بخوان»، پس از بیش از یک‌دهه فعالیت در حوزه‌ی ترویج کتاب‌خوانی و سوادآموزی کودکان و اجرای برنامه‌ی «خواندن با خانواده» در سال‌های اخیر، به‌تازگی آموزش سواد کاربردی به مادران را به شیوه‌های آموزشی خود افزوده است.
دوشنبه, ۲۲ اسفند
«با من بخوان» از همان آغاز، بر ترویج کتابخوانی و سوادآموزی میان کودکان مهاجر و پناهنده تاکید ویژه داشته است. بسیاری از این کودکان به دلایل گوناگون از خدمات آموزشی بی‌بهره‌اند یا به دشواری می‌توانند وارد فرایندهای آموزشی در ایران شوند. در طی سال‌هایی که از اجرای «با من بخوان» می‌گذرد این برنامه کوشیده ‌است در مراکز حمایتی و آموزشی این کودکان حضور پیدا کند و با متدهای نو و روزآمد به شکلی عملی در راستای حق برخورداری این کودکان از آموزش باکیفیت گام بردارد.
جمعه, ۱۹ اسفند
در کتاب المر، قرار شد فیل‌ها یک روز از سال را جشن بگیرند و خودشان را مانند المر رنگ‌آمیزی کنند. حالا زمان جشن نزدیک است اما المر حوصله‌اش سر رفته است و دوست دارد شوخی جدیدی با فیل‌ها انجام دهد. المر که دلش کمی تغییر و تنوع می‌خواهد، به فکر می‌افتد که با دوستانش بازی جدیدی راه بیندازد. شوخی‌ای به یاد ماندنی که روز خوشی را برای او و دوستانش رقم بزند. برای همین وقتی که همه خوابند، تصمیمی می‌گیرد...
دوشنبه, ۸ اسفند
واژه‌نامه‌ی چیستانی- تصویری، کتابی مرجع برای گروه پایه‌ی پیش‌دبستان و سال‌های
یکشنبه, ۷ اسفند
افسانه‌ی درخت خرما و بزی، بازنویسی از افسانه‌ی «درخت آسوریک» است. درخت آسوریک، کهن‌ترین متن ادبی کودکان ایران است که نزدیک به 3000 هزار سال قدمت دارد و داستانی منظوم به زبان پهلوی است. این افسانه در دوران ساسانیان نوشته شده و به دست ما رسیده است. در این افسانه، درخت خرما و بز در جدال لفظی با یکدیگر، هریک سودمندی‌های خود را به رخ دیگری می‌کشد تا برتری خود را ثابت کند.
سه شنبه, ۱۸ بهمن
 همه‌ی فیل‌ها خاکستری هستند، اما المر از فیل‌های دیگر متمایز است. پوست او طرحی از چهارخانه‌های رنگارنگ دارد و به هر کجا قدم می‌گذارد، همه او را می‌شناسند. المر از اینکه همه او را می‌شناسند، راضی نیست؛ برای همین با تمشک‌های وحشی، خود را به رنگ خاکستری درمی‌آورد تا شبیه باقی فیل‌ها شود. در سایت کتابک بخوانید: معرفی کامل کتاب المر این داستان تفاوت‌های فردی را به کودکان می‌آموزد و خودپذیری را ستایش می‌کند.
دوشنبه, ۱۷ بهمن
در 21 اکتبر فهرست نامزدان جایزه‌ی جایزه جهانی یادبود آسترید لیندگرن (آلما) 2023 اعلام شد و نام برنامه‌ی «با من بخوان» نیز در میان 251 نامزد پیشنهادی از 64 کشور برای دریافت این جایزه قرار داشت. امسال هفتمین سال پپاپی است که نام «با من بخوان» در فهرست نامزدهای این جایزه‌ی معتبر جهانی جای می‌گیرد. هیات داوران این جایزه که از کارشناسان برجسته‌ی ادبیات کودکان سوئد هستند، برنده‌ی جایزه‌ی آسترید لیندگرن سال 2023 را در 7 مارس اعلام خواهند کرد.
دوشنبه, ۷ آذر
گشایش کتابخانه‌‌ی با من بخوان «جزیره‌ی شادی» در رمکان قشم
یکشنبه, ۲۰ شهریور
تابستان امسال، با یاری مسئولان و آموزگاران مدرسه‌ی «علامه بلخی» گام کوچک دیگری در جهت ارتقای وضعیت آموزشی کودکان و خانواده‌های مهاجر افغانستانی ساکن در استان تهران برداشتیم. با راه‌اندازی یک کتابخانه‌ی کودک‌محورِ «با من بخوان» در این مرکز آموزشی، اینک کودکان منطقه در همه‌ی گروه‌های سنی، مکانی برای برگزاری نشست‌های بلندخوانی و پایگاهی غنی برای دسترسی به کتاب‌های باکیفیت دارند.
یکشنبه, ۶ شهریور
تجربه‌ی آموزش با بسته‌های لولوپی
یکشنبه, ۲۳ مرداد
تولد یک کتابخانه هیچ‌گاه به رویدادی تکراری تبدیل نمی‌شود. هر بار هیجان‌انگیز و امیدبخش است. به‌ویژه هنگامی که با همراهی همه‌جانبه‌ی خانواده‌ها و دوست‌داران کودکان در مناطق دوردست‌ راه‌اندازی شود. کتابخانه‌ی «روژیار» در یکی از محلات شهر پاوه در استان کرمانشاه، جدیدترین کتابخانه‌ی «با من بخوان» است که با یاری مردمان فرهنگ‌دوست این منطقه و پشتیبانی «موسسه فرزانگان پیشگام» شروع به کار کرده ‌است. کتابخانه‌ای که پنجره‌اش رو به چشم‌انداز بی‌بدیل کوهستان‌های زاگرس باز می‌شود و طنین صدای شادی کودکان‌اش از همان لحظه‌های آغاز، نویدبخش روزهای بهتر است.
دوشنبه, ۳ مرداد